dijous, 24 de novembre de 2016

Badalona podria sancionar FCC amb 3'1 milions

Desmantellament del Departament de Neteja Urbana i perfils no adequats, modificació del sistema de preus contradient el plec de condicions, incompliment d'obligacions bàsiques com la neteja dels contenidors del carrer o facturació de vehicles no utilitzats. Són algunes de les irregularitats que recull l'auditoria sobre el servei de neteja de la via pública i recollida de residus, en base a la qual l'Ajuntament de Badalona va anunciar dilluns que l'adjudicatària Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) hauria defraudat 12,8 milions d'euros entre maig del 2010 i desembre de 2015. A més, segons dades del mateix informe, per serveis no prestats, com jornades de neteja de contenidors d'escombraries, l'Ajuntament podria sancionar l'adjudicatària amb 3,1 milions.

L'auditoria, encarregada per l'Ajuntament, analitza el desenvolupament del servei des de que, amb el PSC al Govern municipal, va ser adjudicat a FCC per un període de deu anys -fins 2020- i un import de 196,25 milions d'euros. L'alcaldessa Dolors Sabater va insistir en roda de premsa que "és una necessitat controlar millor els grans contractes de serveis", especialment en aquest cas, ja que representa el cost més elevat per al Consistori, actualment 22,5 milions d'euros anuals. L'empresa, presidida per Esther Alcocer Koplowitz i controlada pel multimilionari mexicà Carlos Slim, ha rebutjat respondre a la Directa sobre les acusacions.
Roda de premsa celebrada el dilluns per anunciar el presumpte frau de 12,8 milions d'euros / Gemma Garcia

Sorprenentment, tot i que l'Ajuntament de Badalona estableix set persones dedicades a la direcció i inspecció del servei, no n'hi ha hagut mai més de quatre. Un desmantellament protagonitzat pel PP, que hauria bloquejat la contractació de personal nou. Alhora, segons detalla part del contingut de l'informe s'hi ha destinat personal amb titulació molt baixa en relació a la responsabilitat. Sobre terreny, l'empresa és l'única que disposa de personal de control del servei, i la tasca està subcontractada a Lovic, societat que havia participat en l'elaboració dels plecs tècnics. Només va fer controls diürns, a excepció de dues ocasions. En dos controls de sortida de vehicles rentacontenidors, hauria detectat un incompliment del 50%. Així mateix, Lovic ha manifestat que els serveis de recollida de rebuig i d'orgànica estan sobre-dimensionats.

Els 12,8 milions d'euros presumptament defraudats per FCC, podria afegir-s'hi una sanció per serveis no prestats. L'Ajuntament de Badalona podria obrir un expedient sancionador per valor de 3,1 milions d'euros, que inclouria el valor dels serveis no prestats més una penalització. Així ho han fet, recentment, a l'Hospitalet de Llobregat, per un import de 11.000 euros. Segons l'auditoria, l'adjudicatària hauria incomplert obligacions contractuals pel que fa a la instal·lació d'un sistema informàtic, de control i a la neteja dels contenidors del carrer. En el cas dels contenidors, només el 2015, es calcula que l'empresa s'hauria estalviat 166 jornades de neteja, i des de 2010 un total de 1.245 per valor de 564.612 euros que, tot i no haver-les facturat, amb la penalització sumarien 2.258.499.

Els serveis no realitzats haurien suposat un perjudici per a la ciutadania per l'increment d'olors i la disminució de les condicions sanitàries als contenidors durant la temporada d'estiu. I, sumat a la manca del sistema informàtic i de control, l'auditoria assenyala que serien tres infraccions molt greus, que segons el plec tècnic, es poden penalitzar amb la rescissió del contracte, la confiscació de la garantia i indemnització per danys i perjudicis. Tal com va anunciar l'alcaldessa i el regidor d'Espais Públics i Mobilitat, Francesc Duran i Vilalta, una altra partida important que FCC hauria defraudat a Badalona correspon a costos imputats sense haver prestat servei. La llista de maquinària nova que no ha estat utilitzada és llarga: camions rentacontenidors, vehicles elèctrics o escombradores.

El total de la facturació realitzada per FCC que no s'adiu als plecs de condicions hauria suposat la partida més gran del forat: 4,5 milions d'euros de més. De diverses maneres, l'auditoria desglossa com l'empresa hauria adaptat el sistema de preus al seu favor i generant un increment de la despesa a l'Ajuntament.
L'auditoria desglossa com l'empresa hauria adaptat el sistema de preus al seu favor i generant un increment de la despesa a l'Ajuntament

Segons les condicions del contracte, els de maquinària i costos fixes són els únics preus revisables. És a dir, costos de personal, amortitzacions, benefici industrial i despesa general en queden exclosos. Tot i així, FCC va modificar el sistema de revisió i va incloure'ls tots. Només l'import facturat de més pel que fa a personal, des de la vigència del contracte fins el desembre de 2015, és de pràcticament de 2,4 milions d'euros. De moment, la Fiscalia ha obert una investigació per aclarir si l'empresa ha comès delictes d'estafa i falsificació documental a Barcelona per un import de 80.000 euros, que va destapar El País. I ara l'auditoria externa de Badalona s'hi podria afegir.

De totes maneres, no és la primera vegada que FCC arriba a Fiscalia. El 2014, la CUP de Tarragona va presentar una denúncia argumentant que s'havien produït modificacions en el contracte per augmentar els preus per sobre de l'establert al Plec de clàusules, però finalment es va arxivar, informa Nació Digital.

Badalona denuncia que FCC va defraudar 12,8 milions d'€ amb el contracte de la brossa


L'Ajuntament de Badalona denuncia que l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) hauria defraudat 12,8 milions d'euros entre 2010 i 2015 en diferents conceptes associats al contracte de recollida de la brossa i neteja de carrers. El consistori ha fet públic el resultat d'una auditoria externa encarregada fa un any, que portarà a la Fiscalia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada