diumenge, 7 de febrer de 2010

Joan Josep Nuet visita Colòmbia en missió humanitària

El senador català Joan Josep Nuet, recentment escollit secretari general del PCC, va visitar Colòmbia en missió humanitària amb sis parlamentaris més de l'estat espanyol. Nuet va afirmar que a Colòmbia el respecte pels drets humans i les llibertats civils semblen estar vedats per a qui no comparteix la posició oficialista. El senador va assenyalar que l'objectiu principal de la visita era precisament denunciar davant l'opinió pública internacional tots aquests excessos.





El senador español Joan Josep Nuet i Pujals, que integra una misión humanitaria en Colombia con seis diputados ibéricos, dijo que en nuestro país el respeto por los derechos y las libertades civiles parecen estar vedados para quienes no comparten la posición del oficialismo.

Señaló que el propósito de su visita es, precisamente, poner a la luz pública todos esos excesos y exponerlos ante la comunidad internacional, si es que llegan a comprobarse.

En diálogo con ElEspectador.com, precisó que, contrario a lo que se dice desde muchos sectores de opinión, la desmilitarización es la base para encontrar el camino de la paz y la reconciliación.

Aseguró que cualquier acuerdo comercial que celebre Colombia con otras naciones debe estar mediado por el respeto a los derechos de todos los representantes de la sociedad civil, como no parece evidenciarse en el caso de los líderes opositores, las organizaciones sociales, los sindicatos y algunos representantes de la Rama Judicial. De otra manera, dice, podrían perpetuarse tales dramas.

Giovanni González Arango: Senador, ¿cuál es el propósito de la visita de esta delegación?

Joan Josep Nuet i Pujals: Es una misión de verificación de derechos humanos en Colombia. Se va a realizar una observación y sus conclusiones se redactarán en un informe que queremos que se discuta en el Congreso y el Senado de España y en el Parlamento Europeo. También lo haremos llegar al Gobierno de España, que preside en este semestre la Unión Europea.

G. G. A. : ¿Cómo se perciben desde España las noticias relacionadas con las persecuciones irregulares adelantadas por organismos de inteligencia en contra de líderes opositores, periodistas y magistrados de las altas cortes?

J. J. N. : No son suficientemente conocidas, hay una proyección mediática que focaliza el conflicto culpabilizando de forma unilateral a la guerrilla de las Farc, pero se desconocen de forma amplia las implicaciones de los aparatos del Estado en la violencia. Por eso la misión y sus conclusiones deben cumplir también una misión de dar a conocer la situación real a la opinión pública española.

G. G. A.: ¿Tendrá algo que ver el Gobierno de turno en tales seguimientos? ¿Es una estrategia para ejercer el control social necesario para seguir ejerciendo el poder?

J. J. N. : Tendremos entrevistas con el Gobierno colombiano y con los partidos que lo apoyan. También nos entrevistaremos con representantes de la Corte Suprema de Justicia. Posteriormente, conoceremos de forma directa las posiciones de organizaciones campesinas, de mujeres, sindicalistas y la oposición política. En el caso que apreciemos coerción a sus libertades, lo denunciaremos de forma expresa. La violencia reduce el ámbito de participación política, sindical y cultural y, por ello, no podemos legitimizar procesos del tipo que sea ejercido bajo la acción violenta.

G. G. A.: ¿Cómo calificaría el actual estado de la democracia colombiana un dirigente que, como usted, debió soportar varias décadas de autocracia? ¿un nuevo período de Álvaro Uribe iría en detrimento del régimen democrático que pretende inspirar nuestro Estado?

J. J. N. : La democracia no puede ejercerse de forma restringida ya que entonces no es democracia. Cualquier proceso político, incluso el Gobierno soberano de una Nación, queda deslegitimado, si se desarrolla en medio de un ambiente de violencia que coarta de facto y empobrece la participación y la libre organización política, sindical o de cualquier otro tipo. Parece que una parte de la sociedad colombiana vive amordazada y solo aquellas opciones cercanas al presidente se desarrollan plenamente. Eso es lo que venimos a verificar, queremos comprobarlo de forma directa.

G. G. A. : ¿La reelección del presidente Uribe tiene semejanzas con ese régimen que procedió a la República en España?

J. J. N. : Son procesos distintos. Aparentemente, se disfruta en Colombia de una democracia representativa, pero la pregunta debe referirse a los nuevos y modernos métodos de control político antidemocrático que se realizan en los momentos actuales, la implicación con sofisticados medios de los aparatos del Estado, la Policía, el Ejército y los servicios secretos en planes de desestabilización de la izquierda política y sindical. Podríamos decir que el fondo es el mismo, pero los métodos son distintos y, por ello, no podemos establecer paralelismos mecánicos, las cosas, por desgracia, son más sutiles.

G. G. A. : ¿También se dieron allí persecuciones de la misma naturaleza a dirigentes políticos, movimiento obrero y organizaciones sociales?

J. J. N. : El fascismo español de después de la guerra civil utilizó métodos de exterminio directo y guerra psicológica para destruir a la izquierda republicana, pero con el tiempo fue creciendo la oposición interna y, finalmente, se forzó, mediante la movilización, la llegada de la democracia. Los métodos de asesinato selectivo no pueden frenar de forma indefinida las ansias de cambio de todo un pueblo.

G. G. A. : ¿Cómo puede contribuir la comunidad internacional a nuestro pueblo para superar todas esas vicisitudes, relacionadas con las persecuciones políticas, pobreza y violencia?

J. J. N. : El cumplimiento y respeto de los derechos humanos requiere de nuevas formas ejecutivas de control, verificación y castigo. Una de esas formas es la de las delegaciones de observación internacional de conflictos, que puedan dar a conocer los crímenes cometidos. Sin información veraz, es más difícil denunciar internacionalmente e intentar llevar a los responsables ante tribunales internacionales o nacionales. Hay que frenar la impunidad para parar los crímenes y, finalmente, exigir verdad, justicia y reparación para las víctimas y sus familias.

G. G. A. : ¿La bota militar es la única salida a este conflicto que ha desangrado al país por más de seis décadas?

J. J. N. : Frenar la militarización del conflicto debe ser un punto de inicio. La fuerza casi siempre beneficia a los poderosos. Es por ello que el Estado colombiano y el Gobierno tienen la primera responsabilidad, ya que ostentan la fuerza mayor. Por supuesto, los países extranjeros deben no solo no intervenir de ninguna manera, sino apoyar desde fuera la desmilitarización y el dialogo.

G. G. A.: ¿Cuál es su postura frente a la celebración de tratados de intercambio comercial entre Colombia y la Unión Europea?

J. J. N. : Las relaciones comerciales deben supeditarse al cumplimiento de los derechos humanos. Mi opinión es que los tratados comerciales deben suspenderse hasta que podamos conocer la situación real en el país y saber si el Gobierno tiene un plan para frenar y erradicar la violencia no solo de la guerrilla, sino especialmente de los aparatos del Estado y fuerzas paramilitares.

G. G. A.: ¿Por qué algunos sectores de izquierda se han mostrado tan reticentes frente a esos acuerdos?

J. J. N. : Precisamente, para no reforzar opciones de Gobierno que se fundamenten en la violencia y el recorte de libertades y derechos políticos, sindicales y sociales.

G. G. A. ¿Cuál es la posición oficial del Gobierno Español ante la posibilidad de materializar estos convenios?

J. J. N. : El Gobierno quiere firmar los acuerdos, algunas multinacionales españolas exigen también la firma, pero buena parte de la sociedad española y fuerzas políticas, sindicales y organizaciones no gubernamentales exigen transparencia, respecto al respeto de derechos humanos, antes de acordar relaciones comerciales. Firmar los acuerdos sin más, podría ayudar a perpetuar la violencia y condenar muchos años más a la sociedad colombiana.


Giovanni González Arango
Elespectador.com





Per la interacció entre cultures

La Oficina Federal Alemanya per les Migracions i els Refugiats ha publicat un estudi titulat " La vida musulmana a Alemanya" que demostra que les persones musulmanes estan millor integrades al país del que normalment es pensa. Encara hi ha mancances sobretot en l'educació escolar, però tot i així, el 45% de les persones musulmanes tenen nacionalitat alemanya, d'aquests, entre el 20 i el 34% tenen els seus propis negocis, el que ens ensenya que estan disposats a guanyar-se el seu propi sustent, sense ser una càrrega pel país. Desmuntem els estereotips i deixem de jutjar sense primer observar i conèixer.



Muslim Life in Germany
Integration Beats Segregation

The German Federal Office for Migration and Refugees study "Muslim Life in Germany" shows that Muslims are better integrated than is commonly assumed. There are still deficits, however, in school education and educational social mobility. Sonja Haug sums up the findings.

A nationwide representative study by the German Federal Office for Migration and Refugees, commissioned in 2008 by the German Islam Conference, interviewed people from a large range of predominantly Muslim countries of origin.

The study is based on data from almost 17,000 individuals, providing information on "Muslim Life in Germany". In view of this large group's different contexts of origin, migration motives, lengths of stay and differing success stories, it would be wrong to assess them as a whole.

A projection based on direct questioning on religious beliefs resulted in a figure of some four million Muslims living in Germany. That means Muslims make up around five percent of the population and about a quarter of ethnic minorities living in Germany. The most common religious denomination is Sunni at 74 percent; 13 percent are Alevi and seven percent Shi'a Muslims.

Importance of religion

Around 45 percent of the ethnic minority Muslims living in Germany have German nationality. Just under 2.6 million of them originate from Turkey, 550,000 from the southeast European countries Bosnia-Herzegovina, Bulgaria and Albania. The third largest Muslim population in Germany is made up of 330,000 migrants from the Middle East with the countries of origin Lebanon, Iraq, Egypt and Syria. 280,000 of Germany's Muslims come from north Africa, predominantly Morocco. Other regions of origin are central Asia/CIS, Iran, south and southeast Asia and the rest of Africa.

The study also shows that many people originally from these regions are not actually Muslims. For example, almost 40 percent of migrants from Iran state that they do not have a religion. In many cases, large proportions of religious minorities have entered the country from other predominantly Muslim states such as Iraq. Thus, the religious make-up of the countries of origin is not automatically reflected in the religion of the migrants in Germany.

Religion in everyday life

The overwhelming majority of Muslims in Germany are very religious. Religiosity is particularly common among those of Turkish and African origin. However, there are major differences in religious practice in everyday life, such as prayer, celebration of religious festivals, observation of dietary laws and fasting, depending on region of origin and denomination.

Approximately one third of Germany's Muslims attend a mosque regularly, one third rarely and the remaining third never. Despite the strong belief and religious practices, membership of religious associations or communities is relatively low (20 percent).

Structural integration

The overwhelming majority of migrants from Muslim countries of origin (80 percent) have their own income from employment. The unusually high share of self-employed persons, between 20 and 34 percent depending on context of origin, shows that Muslims are willing to maintain their own livelihoods.

Among Muslims from the Middle East and south and southeast Asia (e.g. Pakistan and Afghanistan), however, claiming unemployment or social benefits is not uncommon (32/28 percent). Respondents with very low and very high education levels are particularly likely to be dependent on benefits. On the other hand, the study shows that migrants who have not completed school are for the most part integrated into the labour market.

Social integration

In most cases, the study did not find evidence of ethnic or inter-faith segregation among Muslims. The share of individuals in all groups of Muslim origin with no everyday contact to Germans – and no wish for such contact – is no higher than one percent.

No explicit tendency for segregation was found. Social contacts form a basis for cohesion in society. Membership of clubs and associations, for instance, is a resource for integration into the host society. More than half of Muslims are members of a German association or club, often sports clubs or trade unions.

The frequency of social contacts to persons of German ethnic origin in everyday life is relatively high among the respondents, with Muslims from all regions displaying high willingness for more frequent contact.

Integration development

There are signs of a certain development in terms of integration. Various studies on Turkish migrants have found that they fall behind other nationality groups from the south European countries where Germany recruited "guest workers" in the past or immigrants of German ethnic origin in terms of structural integration, for example school leaving certificates and placing on the labour market.

This study's findings add to this picture, showing that migrants of Turkish origin also do relatively poorly on the indicator of school education in comparison to migrants from other predominantly Muslim countries of origin.

The main cause of this phenomenon is the extremely low educational level among Turkish women of the first immigrant generation. In the course of the generations, however, a clear increase in educational level can be observed, particularly among women. A not insignificant portion of migrants also has the opportunity to use these qualifications on the labour market.

Labour market opportunities

The higher the educational level, the higher the position on the labour market; this phenomenon also applies to Muslim migrants. However, entry into employment does not work in every case. Unemployment statistics show, for example, that Turkish migrants in particular are more frequently out of work.

Studies have also found evidence that this even applies when they have the same qualifications as other applicants. Unemployment among migrants is frequently linked to the structural changes in industrial labour, and is thus a consequence of Germany's past recruitment of foreign employees for industrial production almost 50 years ago.

The deliberate recruitment of employees with low educational levels is still affecting the position of those migrants' descendants in terms of education and employment today.

Integration not only of religious groups

The findings on structural integration must occasion more efforts towards integration on the part of the state. However, the integration of Muslims and other migrants from Muslim countries of origin must not be limited merely to the religious target groups, but must continue to be broadly spread.

One important issue here, along with language training through integration courses on a nationwide basis, is integration through education. Despite general improvements in educational levels down the generations, the relatively high rate of school-leavers without qualifications among male migrants from certain predominantly Muslim countries of origin indicates that educational deficits continue to exist among migrants.

Focus on education

For the younger generations, education remains the central field of action in integration policy. The widely discussed approaches to promoting pre-school, school and non-school education for migrants must be put into consistent practice.

All children should have an opportunity to learn German as early as possible. It also makes sense to raise the rate of teaching staff from ethnic minorities and make greater use of school social workers to reduce the burden on subject teachers, improve the learning environment and act against problems related to social class and migration in school life.

Along with increased efforts by the state, parents should be encouraged to take greater responsibility for their children's education. More intensive involvement of the family in pre-school, school and non-school learning could be a suitable means of promoting educational and professional opportunities for children of migrants.

Parents should receive comprehensive information on children's language acquisition and how to promote it, and should be motivated to enable their children an optimum acquisition of German.

One example of this approach is the nationwide integration courses for parents, which specifically deal with subjects such as parenting, education and vocational training alongside their main goal of language teaching.

Another approach is supporting parenting skills and intensifying cooperation between migrant parents and the educational institutions.

Sonja Haug

Dr. Sonja Haug is a sociologist and lecturer at the University of Mainz and the Schwäbisch-Gmünd University of Education. She is a head of empirical social research at the Federal Office for Migration and Refugees.

Translated from the German by Katy Derbyshire

The study is available in PDF format on the homepage of the Federal Office for Migration and Refugees.